30. 05. 2007, Proč bránit člověku zemřít?
rozhovor
Zdroj: mfd. Přečteno: 1364x
Z OČÍ DO OČÍ Michaela Jílková zpovídá poslance ODS Borise Šťastného, který chce u nás povolit eutanazii. Čím obhajuje lékaři řízené ukončení pacientova života? Má promyšlené pojistky proti nekontrolovatelnému zabíjení lidí?
* Pane poslanče, právě vy chcete zákonem povolit eutanazii. Cítíte to jako palčivý problém, nebo se jen potřebujete zviditelnit, aby si vás voliči všimli?
-Určitě to není o zviditelňování. A palčivý problém to také není.
* Jinak bych s vámi rozhovor nedělala. Čili eutanazie je mediálně zajímavé téma.
* Vystudoval jste medicínu, ale věnoval jste se jí pouze krátce po studiích. Byl byste schopen někomu píchnout tu injekci?
* Ne, myslím tu injekci, která by vedla, jak říkáte, k důstojnému odchodu ze života. Protože Hippokratova přísaha považuje aktivní eutanazii za zabití.
* Jaký je váš názor?
* A když jste ten vystudovaný lékař, vy byste asistoval?
Nebudu poslanec Smrt
* Odpůrci varují, že eutanazie je prolomení hranice. V Nizozemsku poté, co ji povolili, bylo usmrceno, aniž o to požádali, asi tisíc lidí. Prostě jen proto, že se lékařům začalo zdát normální někoho usmrtit.
* ... pane poslanče, vy mluvíte o způsobech eutanazie, ale já jsem se vás ptala na něco jiného. Na důsledky, když se takový zákon přijme.
* Takže v tom Nizozemsku mají nedostatečný zákon?
* Aha. A čeští zákonodárci vytvoří pod vaším vedením lepší zákon...
* A ta druhá varianta?
* Tak snad je samozřejmé, že s aktivní eutanazií musí pacient souhlasit.
* Ukažte mi zemi, kde je povolena aktivní eutanazie, aniž by ten pacient dal souhlas. To není nikde.
* Pokud je ovšem pacient v bezvědomí. A my mluvíme o tom, pokud je při vědomí.
* Ovlivnění nula – to by si jen tak někdo netroufl říci. Existuje přece sociální eutanazie, kdy třeba babička je intenzivně ovlivňována svými dětmi, vnoučaty, které chtějí její byt, chtějí už dědit. Říkají jí – babičko, zbytečně trpíš, už to stejně nemá význam, uleví se ti. A tito staří lidé jim v té své zoufalé situaci podlehnou. Jak můžete říkat – ovlivnění nula, když to je rozšířené?
* Pane poslanče, studie jasně ukazují, že pouze jedna třetina pacientů, kteří žádají o eutanazii, trpí nesnesitelnými bolestmi. Ty zbylé dvě třetiny si přijdou zbyteční a opuštění, a proto už chtějí smrt. A jsou z velké části manipulováni právě okolím.
* Pokud máte tento argument, tak mi vysvětlete, proč je zachráněný sebevrah léčen ze sebevražedných sklonů na psychiatrii, ačkoli nechce žít? Proč ho společnost a medicína chtějí vrátit do života?
* Já s vámi polemizuji, jestli je to důstojný odchod. Zda naopak, jak ukazuje ta studie, právě ta většina neodchází nedůstojně. Oni odcházejí proto, že je opustily děti, cítí se bezcenní. Mají pocit, že už pouze zatěžují zdravotníky, a raději chtějí umřít. A že jim ke smrti pomůže doktor, v tom je ta důstojnost? Vždyť to naopak může být nedůstojné.
* Tak mi je zacitujte.
* Tak je řekněte.
* No řekněte nějakou jinou…
* Jde také o to, aby se nemocnice – expresivně řečeno – nestaly továrnami na smrt. V Nizozemsku bylo eutanazií v roce 2001 usmrceno 2054 lidí. V Belgii v roce 2002 bylo každý měsíc usmrceno eutanazií 17 lidí a loni už to bylo 37 lidí měsíčně. Nepřijde vám to poněkud hodně?
* A víte, jaké je přání veřejnosti?
* Překvapuje mě, že vůbec ten průzkum používáte. Protože když se podíváte na věkové skupiny, tak souhlas a eutanazií výrazně klesá u lidí nad 60 let. Nepřijde vám zajímavé, že se jinak dívají na smrt lidé kolem šedesátky?
* Jenže podle vaší teorie o důstojném odchodu by tam měl být asi nárůst těch příznivců, ne?
* To jste mi moc neodpověděl. A jaký argument máte na prohlášení českých křesťanů, židů a muslimů: „Eutanazii nepovažujeme za možnost volby ve výjimečných případech, ale za znevážení lidského života.“
* Ale když chcete eutanazii prosazovat, tak přece musíte mít nějaké argumenty.
* A co říkáte postoji ministerstva zdravotnictví, které vede váš spolustraník Julínek? Ministerstvo eutanazii odmítá s tím, že v drtivé většině je žádost o eutanazii jen voláním nemocných o pomoc.
* No tak, pane poslanče, je evidentní, že ministr na to má názor a říká: „Žádost člověka o eutanazii je zároveň voláním o pomoc.“ A vy na to namítáte co?
* Promiňte, ale pokud chcete prosazovat eutanazii, tak přece mátemít argumenty, abyste veřejnost přesvědčil, že to není tak, jak říkají její odpůrci.
* Vy pořád opakujete důstojný odchod ze života… Co je pro vás nedůstojný odchod ze života?
* Jste si jist, že uzákoněním eutanazie neotevřete Pandořinu skříňku? Dnes, když leží babička v nemocnici, tak jí děti nanejvýš mohou říkat – babičko, ještě nechoď domů, ještě tady polež. Teď ji ty děti chtivé toho bytu budou říkat – tak babičko, mohla bys důstojně odejít.
-Vy chcete, abych vyloučil úplně všechna rizika, která ve společnosti existují.
* Ne. Vy přijímáte a navrhujete zákony. A doufám, že víte dobře, že spousta pacientů leží na lůžkách pro dlouhodobě nemocné jen proto, že se na ně vykašlaly jejich děti. Předpokládám, že o tomto vážném problému víte.
* A neotevřete tedy onu Pandořinu skříňku? Že ty děti budou teď říkat – tak babičko, dej si injekci…
* Tak vy prosazujete aktivní eutanazii, dále bojujete proti výstavě mrtvých těl z Číny, krom jiného proto, že vystavovaní mrtví nedali souhlas se svým vystavováním. Je hezké, že bojujete za mrtvé čínské občany...
.-.. to může být český občan, to může být kdokoli.
Divoká eutanazie je problém
* Víte, že vás víc neznepokojuje informace, že v českých nemocnicích se děje divoká nelegální eutanazie. Lidé v nemocnicích umírají tak, že zdravotníci rozhodují, komu ještě dají infuzi a komu ne. Pokud jste tedy takový lidumil, jak to, že proti tomu neprotestujete? Nebo se bojíte píchnout do vosího hnízda?
-Ne, to není o píchání do vosího hnízda. To je věc, která je strašně citlivá, ale strašně těžko dokazatelná. Ovšem je to problém.
* A neměl byste se věnovat spíše tomuto problému než bojovat za čínská mrtvá těla?
-To se mýlíte, já nebojuji za ty Číňany. Já tvrdím, že jestliže tato výstava je legální, tak teoreticky je legální vzít mrtvého člověka, prohlásit, že má být použit pro lékařské účely a vystavit ho v supermarketu, jak někoho láká do fitness shopu. Nebo mu uříznout ušní boltec a dát ho jako přívěsek na klíče. Protože to je exponát. Vy si můžete také liščí ohon koupit jako přívěsek na klíče. A bylo by to, paní redaktorko, legální. A to mě na tom děsí.
* A divoká eutanazie vás také děsí?
-Je součástí debaty o eutanazii, kterou jsme otevřeli. Jsem rád, že se jí zabýváte.
* Takže čtenáři se mohou uklidnit. Vy si o tom budete povídat v parlamentu. A co když mezitím někdo skončí v nemocnici a zdravotnický personál si bude myslet…
-(skáče do řeči) My se nebudeme bavit jenom o aktivní a divoké eutanazii. My se budeme bavit o celém tom problému. Já jsem rád, že se otevřel ten problém celkově.
* Můžete mi tedy říct, co hodláte dělat s divokou eutanazií? S tím, že nějaký zdravotník rozhodne, komu infuzi ještě dá a komu ne, a někdo prostě umře. Tak leží, zrovna mu nevymění infuzi, protože ji potřebují někde jinde nebo už jich dostal hodně, a umře. Prosím vás, to je natolik šokující, že byste s tím měl něco dělat.
-Paní redaktorko, pokud by takováto věc byla prokázána, tak moc dobře víte, že to je vražda.
-Já jsem pro to, aby se vždycky dodržovaly zákony.
* No to je hezké, ale co s tím problémem budete dělat?
-Stačí, když se budou dodržovat zákony. To je jasná odpověď.